Τρίτη 8 Δεκεμβρίου 2015

A warning to the Brazilian Speech-Language Pathology and Audiology community about the importance of scientific and clinical activities in primary progressive aphasia

A warning to the Brazilian Speech-Language Pathology and Audiology community about the importance of scientific and clinical activities in primary progressive aphasia: RESUMO Este artigo tem como objetivo alertar a comunidade científica fonoaudiológica brasileira sobre a importância e necessidade da atuação científica e clínica a respeito da Afasia Progressiva Primária. Esse alerta é fundamentado em um levantamento bibliográfico sistemático da produção científica brasileira sobre Afasia Progressiva Primária, a partir do qual foram encontrados nove artigos brasileiros. Percebe-se que há uma evidente escassez de estudos sobre o tema, pois todos os artigos encontrados foram publicados em periódicos da área médica e boa parte deles foi composta por amostras pequenas, sendo que dois descreveram a efetividade da reabilitação fonoaudiológica de pacientes com Afasia Progressiva Primária. São discutidas perspectivas futuras na área, bem como características da terapia fonoaudiológica para Afasia Progressiva Primária. Concluiu-se que é evidente a necessidade de uma maior atuação da fonoaudiologia nas Afasias Progressivas Primárias.


ABSTRACT This article aims to warn the Brazilian Speech-Language Pathology and Audiology scientific community about the importance and necessity of scientific and clinical activities regarding Primary Progressive Aphasia. This warning is based on a systematic literature review of the scientific production on Primary Progressive Aphasia, from which nine Brazilian articles were selected. It was observed that there is an obvious lack of studies on the subject, as all the retrieved articles were published in medical journals and much of it consisted of small samples; only two articles described the effectiveness of speech-language therapy in patients with Primary Progressive Aphasia. A perspective for the future in the area and characteristics of Speech-Language Therapy for Primary Progressive Aphasia are discussed. As a conclusion, it is evident the need for greater action by Speech-Language Pathology and Audiology on Primary Progressive Aphasia.


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